Varaa aika

Koronatilanteen takia olemme lisänneet soittoaikoja ja vähentäneet käyntiaikoja. Verkossa voi toistaiseksi varata vain soittoaikoja. Tarvittaessa Kelan asiantuntija voi varata asiakkaalle käyntiajan. Palvelupisteissä asiointia kannattaa välttää.

Näin varaat soittoajan

  1. Varaa aika verkossa. Tarvitset puhelinnumeron ja suomalaisen henkilötunnuksen.
  2. Voit varata ajan myös puhelimessa.
  3. Jos varaat ajan toisen henkilön puolesta, käytä ajanvarauksessa hänen tietojaan. Jos myös hoidat ajanvarausasiat hänen puolestaan, ota mukaan valtakirja.

Näin perut ajan

  1. Peru aika verkossa. Saat peruttua ajan käyttämällä varausnumeroa, jonka sait aikaa varatessasi.
  2. Jos sinulla ei ole varausnumeroa, soita puhelinpalveluun.

Näin varaudut soitto- ja käyntiaikaan

  1. Jos olet varannut soittoajan, Kelan palveluasiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana. Puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.
  2. Ota etukäteen esille kaikki asiapaperit, jotka voivat helpottaa asiasi hoitamista. Tällaisia voivat olla esim. palkkakuitti tai lääkärintodistus.
  3. Jos tulet käymään, ota mukaasi myös henkilöllisyystodistus (ajokortti, kuvallinen Kela-kortti tai passi) ja verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
    • Jos käynti palvelupisteessä on välttämätön, pyydämme, että noudatat hyvää käsihygieniaa ja pidät etäisyyttä muihin.
    • Ethän tule paikalle, jos sinulla on flunssan oireita, olet karanteenissa, olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana tai olet altistunut koronavirukselle.

Jos tarvitset tulkkausta

Voit pyytää kielitulkkausta missä tahansa Kelan palvelupisteessä tai soittamalla puhelinpalveluun. Palveluasiantuntija varaa sinulle tarvittaessa käyntiajan ja tarvitsemasi tulkin asiointia varten.

Jos tarvitset palvelutilanteeseen viittomakielen tulkkia, hae oikeutta tulkkiin Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta.

Jos sinulla on turvakielto

Älä tee ajanvarausta verkossa. Ajanvarauspalvelua antavat palveluasiantuntijat eivät näe turvakiellon piirissä olevia tietojasi.